Göteborgsvarvet 2011


WOHOOOOO, I did it!!!!!!!!!!!

Jag har sprungit mitt första Göteborgsvarv som är hela 21,10 km, alltså ett halvmarathon. Det var otroligt mycket folk som sprang, så jag förstår verkligen vad de menar med folkfest ;). Hur kul som helst! Jag älskade allt med hela rundan, jag försökte fokusera på mig själv, men man rycktes ju med och kämpade så fötterna värkte :P. Hur underbart som helst :).

Började uppladdningen på fredagen genom att dricka väldigt mycket vatten, äta mycket kolhydrater i form av bröd samt äta salta pinnar innan jag sov. Sov 10 timmar från fredag till lördag, så jag var ordentligt utvilad. Från den härliga frukostbuffén på hotellet blev det inte den roligaste varianten. Åt en stor skål med ekologisk havregrynsgröt, äppelmos, kanel och mjölk till det två löskokta ägg samt några glas vatten. Avslutade med två små, grova frallor med ost och kalkon. Mätt som tusan var jag efter det :). Åkte iväg till kusten och kollade lite, otroligt vackert. Sedan var vi på Freeport outlet och det var där jag köpte mina kostymbyxor. Sprang runt i outfiten ovan, alltså kände jag mig väldigt snygg...not! Men alla förstod ju att jag skulle springa i alla fall ;). Under morgonen drack jag ganska mycket vatten och slutade med det två timmar innan loppet startade. Åt även salta pinnar och kesella med fun light och bär två timmar innan start, det var perfekt med mat. Sedan åkte vi in till stan, jag sprang på toa, laddade upp genom att röra lite på mig och stretcha vaderna, sedan var det min tur.

Starten gick 14.50 och jag kom iväg hyfsat trots mycket folk. Efter bara någon kilometer kom första backen som jag kände att jag fick upp ett bra tempo i. Jobbigaste backen var upp för Älvsborgsbron, den var brant och väldigt lång. Fokuserade på människorna runt omkring mig samt i marken för att inte få ångest över den långa biten som var kvar :P. Väl upp på bron kom en härlig nedförsbacke som jag lätt sprang ner för :). Första milen gick bra, sprang på 56 minuter och kände att både kropp och knopp var med mig. Under andra milen eller närmare bestämt efter 15 km började jag känna mig lite trött och då kom Avenyn som var ganska seg i och med att den gick lite uppför hela tiden. Kände att jag tappade ganska mycket där :(. Kämpade den sista kilometern och sprang fint in i mål där mamma och pappa väntade på mig :). Tiden slutade på 2 timmar och 4 minuter. Jag är nöjd eftersom det var mitt första lopp och jag hade ingen aning om hur banan gick, men jag hade så gärna velat springa på två timmar eller under. Det skiljde ju bara 5 ynka minuter, hade jag inte kunnat pressa mig lite till? Aja, så är det...jag är stolt att jag tog mig igenom och att jag ändå var hyfsat pigg efteråt :). Det var hur kul som helst och jag fick verkligen mersmak för utmanande tävlingar.

Efter loppet blev det påfyllning med massa vatten samt en buljontärning för att slippa få kramp (det var det äckligaste jag har ätit, var jättenära på att spy!). Tryckte i mig en banan och kexchoklad innan vi begav oss till parkeringen. På parkeringen körde jag lite stretch och sedan drack jag min proteindrink, åt en banan och satt skönt bak i bilen på vägen hem :).

TACK pappa och mamma för den här presenten! Det var något av det roligaste och jobbigaste jag gjort i hela mitt liv :). Jag är otroligt sugen på att springa halva Lidingöloppet den 24 september på 15 km. Har frågat min faster om hon vill joina mig, annars springer jag lätt själv! Då har jag ytterligare ett mål att kämpa för i sommar :). Yey! En otrolig upplevelse, rekommenderas till alla träningsnördar som mig ;).

/E <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0