Rökning bland minderåriga


Bild lånad av Aftonbladet

Idag när jag var på väg till bussen för att åka och handla möter jag två tjejer. Den ena var nog äldre än den andra, men de såg ut att vara mellan 12-14 år gamla. Båda med varsin cigarett i handen och lite överlägsna blickar och "coola" stilar. Det syntes lång väg att de rökte för att det är coolt.

Jag har alltid varit och kommer alltid att vara emot rökning oavsett ålder. Jag har aldrig testat att röka (eller snusa) och jag kommer aldrig göra det. I dagens samhälle vet vi alla hur farligt det är och vad det gör med kroppen. Huden blir skrynkligare, lungorna blir svarta, kläder och håret stinker och du kan få cancer. Dessutom kostar det ofantligt mycket pengar att röka och det medför bara att man får sämre kondition och som sagt, en förstörd insida.

I min bekantskapskrets har jag inte speciellt många som röker, det är några få som feströker och en som röker pipa, men annars är det inget vi sysslar med. Det är jag glad för, jag är glad att mina kompisar inte börjar med något som är farligt, beroendeframkallande och smutsigt.

Jag vet att de flesta som röker permanent började när de var i 12-14 års ålder, men det är ändå så hemskt att se dessa små flickor gå med "giftpinnar" i munnen. Helst av allt vill jag bara gå fram till dem och ta cigaretten och slänga den på marken, säga åt dem att de bara förstör för sig själva och sedan traska därifrån. Men det skulle jag aldrig våga eller aldrig göra, det är upp till dem själva vad de vill göra med sina liv. Jag tycker bara det är hemskt med dem som faller för grupptrycket och inte har någon egen vilja. I den åldern som de här tjejerna var i så gör man revolt mot allt och alla, man försöker hitta sig själv och man gör allt för att få hänga med de coola kidsen i skolan. Det är i alla fall min uppfattning, rätta mig om jag har fel. 

Som sagt, det är HEMSKT att det är ett fenomen som sjunker i åldern hela tiden. När jag är pensionär så går väl femåringarna med cigaretter i munnen och då kommer väl det vara accepterat, för visst är det så nu? Det känns som samhället och omgivningen har accepterat att minderåriga röker och det känns inte som någon lyfter avsevärt på ögonbrynet längre. Det kanske bara är jag som blir lika paff varje gång? Det kanske bara är jag som tycker det är tragiskt och förskräckligt? Eller?

/E <3 

Kommentarer
Postat av: Trondsabrina

Great site keep up the good work

2011-05-30 @ 07:12:14
URL: http://trondsabrina.blogsmall.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0