Cykellyse!


Innan jag flyttade till Linköping visste jag inte att det var LAG på att ha cykellyse i Sverige. Visste du det? Under Nolle-p förklarade våra faddrar hur viktigt det var att så snabbt som möjligt skaffa sig cykellysen så att vi inte blev stoppade av polisen och åker på böter. Jag skaffade riktigt urkassa lysen som inte gick att montera på cykeln, så jag fick hålla dem i handen när jag cyklade. Sedan fick man såkallade "studentlysen" under KALAS och dessa är godkända cykellysen som man sätter på och plockar av från cykeln.


Studentlysen

Konsekvenserna av att man inte har cykellysen är för det första att du inte syns så bra i mörkret och du blir då en trafikfara, men detta är ju individuellt vad man anser är viktigt...lysen eller livet :P? Neej, det jobbiga är att om polisen tar dig så kan du få böta 500 kr per lyse! Alltså 1000 kr om det är illa. Detta är ingen myt, utan jag vet flera som fått böta. Inte roligt.

De är förmodligen extra hårda här i Linköping eftersom det är så tät cykeltrafik här. Nästan alla cyklar vart de än ska och det medför att jag nu har ett "tränat öga" för att upptäcka cyklisterna och slippa bli påkörd. Du måste uppleva Linköping som den cykelstad den verkligen är, man förstår det inte förens man sett det med egna ögon ;). Så här i Linköping känns det tryggt och billigt med cykellysen. Människor ser mig och jag slipper böta.

/E <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0